ZESDE REISVERSLAG VAN BALI 30 SEPTEMBER 2011

Lieve lieve mensen,

Hier dan mijn zesde reisverslag van ons bezoek aan Bali. Zoals jullie wel weten ben ik vorige week terug gereisd naar Seminyak om nog 2 kinderen te bezoeken op school, en om Hetty op te halen van het vliegveld. Nou dat is gelukt, en ik was erg blij dat ze veilig en wel landde op Denpassar. Op het vliegveld heb ik ook het gezin van Ari Putra ontmoet. Dit was één van de gezinnen die ik nog wilde ontmoeten in Kuta. Na samen iets gedronken te hebben, en een afspraak gemaakt te hebben voor het schoolbezoek aan Ari de volgende dag hebben wij weer afscheid genomen en was het wachten op Hetty. Gelukkig duurde dat niet al te lang en opeens was ze er daar. De volgende dag zijn wij met Jan naar zijn zoon in Denpassar gereden en daar hebben we Rio ontmoet. Na het overhandigen van het kadootje van zijn sponsor in Nederland zijn wij weer teruggegaan om Ari weer te gaan ontmoeten. Nu moet je je voorstellen dat het verkeer rond Kuta dramatisch is geworden. Veel meer auto’s op de weg en een regering die daar niets aan doet. Om half een stonden we voor het hotel en wachtte vader Rono ons op en een taxi. Toen wij ongeveer een 3 kwartier onderweg waren en we zo’n 5 kilometer hadden afgelegd, hebben we maar besloten om terug te gaan naar het hotel. Om nu een hele middag op te offeren voor het bezoeken van 1 kind ging ons toch te ver. Het was ook nog eens snikheet, dus wij waren blij dat we weer op het strand waren, waar we toen onze lunch hebben genuttigd.  De avond voor ons vertrek uit hotel Sarinande in Seminyak, raakten we nog aan de praat met een Nederlands echtpaar, Arie en Sija, die al vele jaren naar Bali komen. Ik had hen al eerder gesproken en toen kwam (natuurlijk) het scholingsproject ook ter sprake. Daar wilden ze nu wat meer over weten, want ze overwogen om een kind te gaan sponsoren. Na wat uitleg en ook onze website te hebben gezien, besloten ze ter plekke om dit te gaan doen. Ze wilden graag een meisje, dat al wat gevorderd was met school, en ik kon hen koppelen aan een meisje dat ik vorige week in Lovina had ingeschreven. Zo zie je maar weer uit welke onverwachte hoeken de sponsors ons  vinden (of omgekeerd).

Op zondag werden wij opgehaald door de auto van Adi Assri;  een resort hotel in het noord- westen van Bali. Hier blijven wij 4 nachten, en morgen {donderdag 6 oktober} gaan wij door naar Java. Gisteren hebben wij een brommer gehuurd en zijn daarmee naar Lovina gereden. Iedereen was erg verbaasd dat ik er weer was, want ze verwachten ons pas weer in december. Ook nog op bezoek geweest bij Gert-Jan en Els. Zij hebben in Lovina een prachtig huis gekocht voor een Balinees gezin (Komang en Putu), en achterin hebben ze een leuk huisje laten neerzetten, waar ze zelf twee maal per jaar verblijven. Als ze er zelf niet zijn, kan het worden gehuurd 1 miljoen Rp per week (zo’n 86 euro met de huidige koers). Dat is dus echt een koopje. Mocht er iemand naar Lovina afreizen is dit echt een aanrader. Wij denken er ook over om dat huis een week te reserveren voor ons verblijf in december. We hebben daar een nichtje van Komang en Putu ontmoet. Ook dit meisje hebben wij ingeschreven voor ons scholingsproject. Haar vader kon het schoolgeld niet meer betalen en ze is erg gedreven. Volgend jaar stopt mijn eigen sponsorkind met scholing omdat ze dan het derde schooljaar van de seniorhigh heeft gedaan, en dan stopt het scholingsproject met sponsoring. Dus mochten we geen sponsor vinden voor Kadek, dan ga ik zelf verder met dit meisje als mijn sponsorkind.

We zijn later op de dag weer teruggereden naar ons hotel en dat ligt op ongeveer 45 km van Lovina. Nou dat is een makkie zou je zeggen, maar niets is minder waar. Wat een stelletje idioten op de weg zeg. Ook de grote auto’s die van Java komen rijden over deze weg, en dan moet je je voorstellen dat ze ontzettend hoog beladen zijn. Omdat er hier op Bali geen viaducten zijn maakt het niet uit hoe hoog je je auto belaadt en als zo’n auto een gekke beweging moet maken omdat er iemand zonder op te letten oversteekt, dan zie je ze vreemde bewegingen maken.. Maar we zijn veilig en wel weer aangekomen, en hebben weer lekker gegeten in een warung tegenover het resort.  Dit is een stuk voordeliger dan het hotel (waar ook nog eens 21 procent belasting/fooi bovenop de rekening wordt gerekend) en het een leuke plek.

Ons volgend reisverslag komt uit Java. Wij gaan daar ook huis bezoeken waar ik geboren ben. Maar dat is aan het eind van onze trip door Java, rond 25 oktober.

Gisteren heb ik mijn 40 jarig jubileum mogen vieren. Kun je je voorstellen:  40 jaar bij één werkgever? Erop terugkijkend is de tijd toch wel snel gegaan. Vanaf Bali zeg ik maar,Sampai Jumpa!

Tjeerd

1. Ruttien:
    5 oktober 2011
    Wat leuk jullie van zo dichtbij, zo voelt dat, te mogen volgen! Wat een energiegevende belevenissen zullen dat zijn. Goed te zien dat het huis al zo ver gevorderd is! Zonder dat ik één cent heb hoeven bijdragen, nou dat komt wel een andere keer.
    Wens jullie een heerlijke geinspireerde reis en goede gezondheid toe. Doe Java de groetjes van me. De eeerste maanden van mijn leven brecht ik er door (wel in de baarmoeder, maar dat is ook leven. ; )Dag dag Ruttien
  2. Deborah:
    5 oktober 2011
    Super dat ook Hetty veilig (en gezond!) is aangekomen. Wat een groot aantal kinderen worden al gesponsord zeg, en vanuit alle hoeken komen er weer meer mensen die een kind steunen, leuk om te zien hoe dat loopt! Ik hoop dat het nog een beetje bij te benen is :-).
    Een hele fijne reis samen!
    Liefs,
    Deborah
  3. Jan henk:
    Tjeerd

Als je in Malang bent moet je even naar Toko Oen voor de oud- koloniale sfeer maar vooral voor de bitterballen en kroket!

Ik zelf ben geen groot fan van Malang, het is er wel erg releaxed voor Javaanse begrippen. Eén van onze projecten is in de buurt Probolinggo, een klein kustplaatsje.

Hebben jullie ook de Bromo op het programma staan? echt een aanrader!

JH
  4. broerje Erik:
    Ha Tjeerd,
    Wat gaat dat snel zeg! Met dat huis van Kadek. Geweldig!!
    Hopelijk krijg je nu wat rust en kunnen jullie nu lekker vakantie vieren.
    Groet
    Erik
  5. Hans:
    hallo Tjeerd en Hetty
    weer bedankt voor jullie zesde reisverslag. We merken dat jullie het erg druk ermee hebben om alle kinderen te bezoeken.Tjeerd nog van harte gefeliciteerd met je 40 jarig jubileum. 40 jaar is een hele tijd zeg! We wensen jullie nog een heel prettige tijd en denk ook aan jezelf.

groetjes van H en H
  6. Ko.Zeegers:
    Hetty en Tjeerd

Bedankt voor de uitvoerige verslagen. Tjeerd nog van
    harte gefeliciteerd met je 40 jarig jubileum. Nog een
    fijne vakantie gewenst. Bij thuiskomst wil dan even
    kontakt met mij opnemen. Mogelijk heb ik iets wat
    jullie kunnen gebruiken. Groetjes van Ko en Gerrie
  7. wilma:
    Hallo Tjeerd en Hetty,

Wat een geweldige verslagen over het scholingsproject. De kinderen die geholpen worden met het sponsorgeld en daardoor naar school kunnen, het worden er steeds meer lees ik. Het huis wat wind en waterdicht gebouwd wordt voor die familie waardoor ze nu een eigen slaapkamer krijgt. Jullie doen goed werk.
    Nu even heel wat anders:
    Arie en ik zijn gisteren opa en oma geworden van een kleindochter met de naam Fay. Alles is goed gegaan.
    Ik wens jullie nog een goede reis en succes met het project.

Groetjes,
    Wilma
  8. wilma wortel:
    Hallo Tjeerd en Hetty,

Hier weer een berichtje vanuit Hilversum.
    Het is zo druk met werken dat ik de reisverslagen op sla in een map. Maar vanavond heb ik alles gelezen en het is net of je er een klein beetje bij bent, zo beeldend kun je vertellen. Ik geniet er in ieder geval van en jullie kunnen er van op aan dat ik niets over sla, al komt er niet steeds een reactie.
    Ik kan me zo goed indenken hoe je je voelde bij dat gezin Tjeerd in dat hutje. Ik moest gelijk denken aan de reis naar Afrika die ik twee jaar geleden met Danny onze oudste zoon maakte. We zijn toen met een gids in de townships geweest,rond geleid en wij hebben toen ook staan huilen.Alleen stonden wij met lege handen.
    Danny is daar wel naar een kapper gegaan, en dat hij dat deed vonden ze al zo geweldig.Het hele dorp kwam kijken, en we waren zo onder de indruk van wat een lieve gastvrije mensen dat waren,terwijl je zoveel negativiteit hoorde.We hebben wel veel spulletjes van ze gekocht, zo konden we toch iets doen.
    Wat super dat jullie dat huis kunnen realiseren,dat moet toch een droom zijn voor hun.Ik maak wel wat over voor ze.
    Gaat het goed met de gezondheid van Hetty.? Ze heeft toch een pittige tijd achter de rug, en dit is best heel intensief wat jullie ondernemen. Maar wat een ervaring.!!! Tjeerd gefeliciteerd met je jubileum, je bent een echte dyhard.!!
    Hele fijne tijd, doe voorzichtig,ik ga zaterdag met Agnita mijn zus en een wederzijdse vriendin een weekje naar Turkije.Heerlijk.!!
    Liefs vanuit hier. Jan, Wilma, Danny.
  9. Ingrid Tuinstra:
    7 oktober 2011
    Hoi Tjeerd en Hetty,
    Ik was nog niet in de gelegenheid gekomen om jullie verslagen te lezen. Ik ben wel tot de ontdekking gekomen dat ik het èèn en ander gemist hebt en dat het huis van Kadek al staat.
    Ik heb met veel intresse je verslagen gelezen en vind het geweldig met wat je allemaal al bereikt hebt.
    Heel veel liefs Ingrid