Laatste dagen Costa Rica.

11 maart 2014 - Alajuela, Costa Rica

Zondag even erop uit naar een dorpje in de omgeving: Barva. Waar deze zondag blijkbaar wat feestelijkheden zijn; er staan kraampjes met artesania en etenswaren in het centrale park, en er lopen clowns rond en er is muziek. We lopen wat rond, drinken een kopje koffie, en bekijken de mensen. Het is overigens wel opvallend hoeveel dikke mensen er rondlopen. Dat ligt niet aan Barva, het was ons al eerder opgevallen. Later in de middag gaan we naar Heredia, waar we worden opgehaald door Olman en Evelyn. Zij hebben ons uitgenodigd om bij hen thuis te komen eten. Ik ken beiden van mijn werk in Costa Rica. Olman was destijds (1995 dus) hoofd van een afdeling Economia Politica (waar Hannia toen ook werkte), en Evelyn was mijn counterpart bij het Bureau Buitenland van de UNA. Toen waren ze overigens nog geen koppel. Later werd Olman rector van de UNA, in die hoedanigheid heb ik ook nog met hem te maken gehad. En inmiddels is hij minister van Trabajo en nog iets (zoiets als Sociale Zaken en Werkgelegenheid) en werkt Evelyn voor een soort Vereniging van private universiteiten (ook een politieke functie). In mei is dat afgelopen, want dan treedt er een nieuwe regering aan. Beiden gaan dan weer terug naar de UNA.  Ze zijn net een week geleden verhuisd naar een prachtig nieuw, vrijstaand huis, in een afgeschermd condominium. Wij zijn hun eerste gasten! Vol terechte trots laat Olman ons het huis zien, dat door henzelf is ontworpen, veel volgens ideeen van Evelyn (Zen stijl).  Het is een genoeglijke avond, lekker eten en fijn bijgekletst. En een uitnodiging om de volgende keer bij hen te logeren...
Maandag gaan we met de bus naar San Jose, toch ook wel de moeite waard om nog even rond te lopen. We bezoeken het pre-Columbisch en goud museum, lopen wat rond en eten in de overdekte centrale markt, altijd leuk. Onze laatste avond nodigen we Hannia en Lena uit om samen te eten bij de Italiaan. Nog een uitgebreid ijsje in de ijssalon, en dan is het alweer bedtijd. Morgenochtend gaat de wekker om vier uur! Taxi om half vijf, vlucht om acht uur. We zitten nu op het vliegveld, te wachten op onze vlucht. Op weg naar de lente in Nederland!!

Bedankt voor alle gezellige reacties die wij hebben mogen ontvangen van onze lezersgroep. Veel via de site, en een aantal prive.
De volgende reis is voor Tjeerd begin augustus, en voor Hetty eind augustus en dan gaan wij weer richting Indonesie.

1. Margot:
    11 maart 2014
    Welkom thuis. De crocussen staan op jullie te wachten en wij hebben al de eerste rokjesdag achter de rug. Goede landing.
  2. Sjouk:
    11 maart 2014
    Ja, hier is het lente nog wel een koud windje maar dat kan niet anders als je aan de kust woont. Welkom thuis en we spreken elkaar.
    Groetjes, Sjouk.
  3. Anneloes:
    Een goede vlucht....
    xxxx love you
  4. Hans:
    11 maart 2014
    Welkom thuis na een hele mooie reis.