Vijfde reisverslag Bali september 2011.

30 september 2011 - Seminyak, Indonesië

Lieve mensen, Hier mijn vijfde reisverslag van mijn bezoek aan Bali september 2011. In mijn laatste reisverslag heb ik stilgestaan bij de woning van Kadek. Wij zijn dan ook erg blij jullie te kunnen vertellen dat er begonnen is met het bouwen van een nieuw huis. Ik ben gistermiddag weer op bezoek gegaan in Pancasari om Kadek en moeder op te zoeken, en heb gezien dat de fundering van hun huis klaar is. Het wordt een basic huis, dat in ieder geval wind en waterdicht is. Ze krijgt een eigen slaapkamer zodat ze eindelijk niet meer met haar moeder in één bed hoeft te slapen. Er komt ook nog steeds geld binnen, zodat we misschien ook nog wat dingen voor in huis kunnen kopen. Voor de rest ben ik dus klaar in Lovina en Pancasari en gaan we in Padangbay verder. Daar sponsoren wij 8 kinderen. Ik ben afgelopen maandag aangekomen in Padangbay. Dit is vertrekpunt voor ferries naar verschillende eilanden. De meest bekende eilanden waar de meeste toeristen naar toe gaan zijn de Gili’s. Dit eilandengroepje hoort bij Lombok. Het zijn kleine eilanden waarvan Gili Air de kleinste is. Dit eiland loop je in 5 kwartier rond. Er zijn de laatste tijd iets mooiere hostels neergezet dus ik mag wel zeggen erg relaxed. Hetty en ik gaan daar over een week of 6 ook nog naar toe. Aangekomen in Padangbay heb ik alle kinderen weer bezocht, en natuurlijk waren zij ook blij om mij weer te zien. Ik kom hier al vanaf 2003 elk jaar, dus de meeste gaan mij nu ook een beetje als familie zien. Leuk als de kinderen mij om de nek vliegen. Een aantal ouders heeft een warung op het strand, dat zou je kunnen zien als een klein restaurantje. Als er toeristen binnenlopen, verdienen ze een beetje geld en ook met massages verdienen ze geld. Maar soms dus ook helemaal niets. Alle kinderen gaan nog naar school, en het meisje dat Hans en Henny sponsoren {penningmeester van de stichting} gaat nu alweer naar de juniorhigh. Omdat het wat minder kinderen zijn is het een makkie om alle kinderen goed in kaart te brengen. De volgende klus wacht in Seminyak. Ik vertrek morgen met de shuttle naar Kuta, om daar een taxi te nemen naar Seminyak waar nog 2 kinderen wachten op hun sponsorgeld. Heb al even geïnformeerd of ze nog naar school gaan en dat doen ze. Dan in de avond komt Hetty aan op Bali. En dan begint ook onze grote reis over een aantal eilanden van Indonesië. Mochten jullie ons willen blijven volgen dan hoef je niets te doen. Je krijgt gewoon een mailtje als ik weer iets heb geplaatst. Mochten er nieuwe ontwikkelingen zijn betreffende de bouw van het huis, dan laat ik zeker weer van mij horen. Voor nu zeg ik: Sampai Jumpa. Tjeerd

1. Jeanne:
    1 oktober 2011
    Hoi Hetty,
    Je hebt het misschien wel gehoord, Hella Haasse is overleden.
    Zij is een van mijn favorieten uit de indische literatuur met oa Rudy Kousbroek en Tjalie Robinson. Zij overstijgen emotie
    als nostalgie.
    groetjes Jeanne
  2. Hans:
    1 oktober 2011
    we wensen jullie samen een fijne rondreis en dit was weer een leuk stukje. We keken er van op dat het meisje alweer naar de hogere school gaat. De tijd gaat snel.

Groetjes H @ H
  3. Deborah:
    2 oktober 2011
    Super dat Hetty ook snel komt, de tijd vliegt alweer! Mooie verhalen en prachtig te zien hoeveel moois er gebeurt met het sponsorgeld. Veel succes en plezier komende tijd! Liefs, Deborah
  4. Lara:
    Hoi Tjeerd & mama,
    fijn dat Hetty goed is aangekomen. hebben jullie de Ipad al aan de praat gekregen? Kunnen we facetimen! Veel plezier op de volgende plek met het consumeren van je pensioenkado.
    X
    lara & co.
  5. Damian:
    2 oktober 2011
    Mooi om al die verhalen te lezen, en om te zien wat er allemaal met het geld van al je sponsors gebeurd. ook erg fijn om te horen dat al die kinderen toch naar school gaan van dat geld! Heel veel plezier met Hetty en natuurlijk je verdere reis!

Groetjes, Damian en Quinda
  6. Ma winkel:
    4 oktober 2011
    lieve Tjeerd en Hetty
    fijn jullie verhalen te lezen
    Heel veel plezier samen
    Liefs Mama
  7. Jan henk:
    5 oktober 2011
    Hey bung Tjeerd!

Ben benieuwd of Hetty die zware computer mee heeft kunnen nemen in het vliegtuig.

Wij gaan ook gestaagd door, zal je binnenkort de nieuwsbrief sturen.

Salem dari Wateringen! Gruces JH