Update van Hennie en Ineke.

14 oktober 2011 - Solo, Indonesië

Lieve lieve mensen,

Hier een mail die ik van Hennie en Ineke mocht ontvangen na hun reis over Java en Bali. Zij sponsoren 2 kinderen via onze stichting en hebben ook een bezoek gebracht aan Kadek en haar moeder. Hierbij ga ik ook nog even een paar foto's plaatsen die zij gemaakt hebben toen ze Kadek hebben bezocht. Zoals jullie wel zien zit nu het dak er ook op.  Veel leesplezier en tot ons volgende reisbericht. Hoorde wel van een aardbeving op Bali. Hier zijn geen doden gevallen gelukkig, maar alleen gewonden. Wij sponsoren 1 kind in Denpasar en ik heb ze net gebeld maar zij waren voor een ceremonie in hun geboorteplaats Kintamani. Dus wat betreft onze kinderen, er is niemand gewond.Hieronder dan de email van 2 van onze sponsoren.

Hoi Tjeerd,
Net je reisverslag gelezen, leuk om te zien dat jullie net zo genieten als wij daar gedaan hebben.

We hebben onze trip met komang gisteren ook met heel veel goed gevoel afgesloten. wat een lieve man is komang.
zondagochtend kwam hij ons halen, hij had zijn neef bij die de auto reed, zo kon komang onze tientallen vragen goed vertellen.
allereerst zijn we naar de tempel geweest (ben even zijn naam kwijt) en hebben daar gelunched. genietend van de prachtige natuur zijn we naar kadek gereden. Het huisje staat met een dak erop en ramen erin. Van de 4 deuren zit er 1 in (slaapkamer), de muren zijn nog niet afgewerkt (zitten gaatjes in waar wind en kou doorheen kunnen), en er komt volgens komang nog een plafond in.
Heel toevallig belde jij net op toen we het over zeil hadden op de vloer, goed dat daar nog geld voor is. Moeder aarzelde maar vertelde over een schuld van 700000bij de farmer, dit laten we verder over aan jou, wij zijn nog te onwetend over cultuur en gang van zaken aldaar.
De ontmoeting met Kadek was goed, de bescheidenheid, niet wetend hoe haar houding moet zijn maakt haar verlegen met genietende ogen. We vroegen haar of we haar blij konden maken met een eigen bed in haar eigen kamer. ze glunderde en met die belofte zijn we gegaan na eerst met de hele familie op de grond in het nieuwe huisje thee te hebben gedronken.

we zijn naar een stadje gereden eerst naar een huishoudelijke artikelen winkel. We hebben wel gelachen hoor, het lijkt in de verste verte niet op blokker haha.
Hier allerlei spullen met komang uitgezocht van pannen, bestek, wasbakken, thermoskan, servies, stoeltjes etc etc. Deze in de auto gepropt en vervolgens op jacht naar een bed. Hier ook geen ikea of beddenspeciaalzaak, maar ergens boven op een zolder stonden bedden. Omdat we niet konden pingelen nog op andere plekken gekeken maar tenslotte toch bij de 1e een bed en matras voor kadek en een matras voor moeder gekocht. Volgens komang was het bed van moeder nog goed en na een controle van de maten.

Rond 18.00 werden we met warm welkom binnengehaald bij vila yaja en namen meteen een heerlijke duik in het mooie zwembadje. raakte meteen aan de praat en als je jou naam noemt begint ieder te glunderen. Een flesje olie van ina de masseuse of zoiets gekocht, haar dochter word ook gesponserd door jou stichting.
om 19.00 kwam komang ons halen en zijn we naar zijn huis gegaan om kennis te maken met zijn lieve moeder en vrouw en natuurlijk Ely.
wat een prachtig gezin en wat een schatje. Jammer dat we de taal niet spreken, maar de meegebrachte cadootjes vielen goed in de smaak en brak de spanning een beetje.
zelfs oma heb ik aan het kleuren en prikken gezet, was wel lachen. Oma genoot ook van de opgenome filmpjes van dansende kinderen die ik onderweg had gemaakt.

Na een uurtje zijn we naar het hotel gelopen, we wilde komang niet verder belasten, maar hij kwam na 5 min met zijn scooter kijken of we de weg konden vinden, wat een schat.

de volgende ochtend zijn we dolfijnen gaan spotten, en ja hoor ,in grote getalen gezien, jammer dat iedere boot het op een varen zet en ze dan ineens weg zijn.
maar het was een hele mooie ervaring.

na het onbijt zijn we naar marieke de wit gegaan, we zagen hier kindjes, waaronder ely bezig met therapie. Van een man kregen we een gesprek en rondleiding. ivm aanmelding project vanuit mijn werkgever ga ik met marieke contact leggen over een goede verwarmingsinstalatie voor het zwembad. Dit lijkt me een prachtig doel. Hier hebben we zelfgemaakte cadootjes gekocht en een cadootje voor komang en zijn vrouw, hier een briefje bij laten doen die ze ely meegeven naar huis. Ik weet niet of jij het mooie nieuws van komang al gehoord hebt?

Hierna was het eindelijk zover, we hebben eerst putu krili ontmoet, wat een lief meisje, heel verlegen. we spraken met het hoofd, een juf en nogeen juf. allemaal superaardig. Krili nam verleggen het rugzakje met kadootjes aan en de foto's die jij gemaakt had en wij af hadden laten drukken voor haar. ze wilde graag met ons op de foto en hebben haar naar haar klas gebracht. alle kindjes door het dolle heen, we hebben genoten. krili voelde zich heel speciaal dat we voor haar kwamen. moest smakelijk lachen om het kushandje bij vertrek. Het voelde zo goed.

Hierna zijn we langs de school van kadek gereden en naar putu sarini gegaan. Ook hier was er een warm ontvangst. sarini werd via een luidspreker omgeroepen en kwam verlegen aanlopen. we hadden al zo vaak naar haar foto gekeken dat ik haar meteen herkende. Ook zo'n klein verlegen meisje, ze vond de belangstelling wel een beetje eng maar genoot er wel van. Ook zij was blij met haar rugzakje en wilde met ons op de foto. Daarna kregen we een handje en ik een kus (werd haar een beetje beveeld) Haar gezegt dat ze lekker kon gaan spelen, dat vond ze fijn. ze voelde zich een beetje ongemakkelijk en was blij  dat ze terug naar haar klas kon. Hier zijn we dus ook niet gaan kijken, kindjes gaan voor hoor.
weer een heel goed gevoel. Tjeerd, wat zijn we blij met jou stichting.

Weer terug naar kadek en kijken of de bedden er waren.
En ja hoor, in mum van tijd hele familie bij 'e'en
bedden stonden midden in hun kamer, we hebben toen met zijn allen bed moeder verhuist en bed kadek in haar kamer gezet.
bed moeder viel van ellende uit elkaar, hennie en ik baalde dat we toch niet een ledikant voor haar hadden gekocht. tot overmaat van ramp paste het matras niet, familie zou achter wat spijltjes uit bed zagen zodat matras er in kon. deze was nl te lang.
Heb aan komang gevragen of hij dit nog wil controleren zodat moeder niet bij kadek in bed kruipt omdat ze niet kan slapen.
Het liefst hadden we zelf de spijlen eruit gehaald, maar we hadden geen materialen.
Kadek kwam uit school, wist zich weer geen houding te geven, na enkele minuten rolde haar ogen naar haar nieuwe bed en de nieuwe keukenspulletjes en ze glunderde. Daar doe je het voor toch.
Ook op de foto met kadek, en daarna afscheid nemen.
onze missie was, (op een goed bed voor moeder na) super geslaagd.

Na nog een keer een lunche namen we om 15.00 uur afscheid van komang en zijn neef.
We komen hier zeker nog terug.

Tjeerd, wij hebben mogen ruiken , proeven en voelen van jou prachtige project.
Het is prachtig, veel lof voor jou.
de komende jaren blijven we je zeker volgen en ons ervoor inzetten.
groetjes van hennie en ineke