ACHTSTE REISVERSLAG VAN ONZE REIS DOOR INDONESIE

22 oktober 2011 - Solo, Indonesië

Lieve lieve mensen,

Hier dan alweer ons 8ste reisverslag van onze reis door Indonesië. De treinreis uit Malang duurde ongeveer vijf en een half uur en was een belevenis op zich. De trein rijdt bijna door de woonkamers van de mensen die op een of andere manier geen ander stukje land bezitten. Het lijkt mij vreselijk om toch met enige regelmaat een trein met veel lawaai langs te zien komen op soms minder dan 10 meter van je huisje. Maar goed, het is een goed transportmiddel om van A naar B te komen. Er rijden natuurlijk ook zeer regelmatig bussen, maar wat een gedoe is dat zeg. Ze rijden trouwens ook nog eens als gekken, en dat er niet meer ongelukken gebeuren op de weg is voor ons een raadsel. De trein vertok om 17.30 uur en rond de klok van 23.00 uur arriveerden wij in Solo waar wij opgehaald werden door Taufiq en Yusuf. Deze jonge mannen hebben een reisbureau opgezet met de naam: Explore Solo. Rond half twaalf waren wij bij ons hotel, en zijn lekker naar bed gegaan. Via Explore Solo hebben wij 2 tochten gemaakt. Één dagtocht met een gids en chauffeur en de andere tocht naar de Karimunjawa eilanden en deze tocht duurde 4 dagen. We moesten wel zelf naar Jepara toereizen waarvandaan de boot vertrok. Dit hebben we met de bus gedaan omdat er geen treinen reden.

De eilanden waren echt fantastisch en zulke mooie witte zandstranden zijn echt bijzonder. Omdat we de tour compleet met hotel en boot tickets hadden geboekt, was het echt wel relaxed omdat we zelf niets hoefden te regelen. De boot was geboekt voor 2 dagen island hoppen en snorkelen, en vis barbecue aan het strand. Ook  het eten in het hotel was inbegrepen, dus het enige dat wij moesten doen was op tijd klaar staan voor de auto die ons naar de haven moest brengen. De 27 eilanden zijn allemaal kleine pareltjes in de Java zee. De een wat groter dan de ander, en we hebben er zelfs eentje bezocht die met hoog water onder  water verdween. Het koraal en de vissen zijn in grote getale aanwezig en we kunnen dan ook wel zeggen dat we het heel erg naar onze zin hebben gehad. Ik zal wat foto’s uploaden,  zodat jullie ook kunnen zien dat het er erg mooi was. De boottocht is wat minder, omdat je 6 uur op een ferry zit en je natuurlijk alleen maar zee ziet. Toen we op een eiland aankwamen waar onze lunch werd bereid, kwamen we ook nog in contact met 4 Nederlandse meiden uit de omgeving van Rotterdam. Doordat onze gesprekken weer over onze stichting gingen en zij ook studeerden voor lerares wilden ze graag meer weten over onze stichting. Ik heb ze mijn kaartjes gegeven, en wie weet wat er nog gebeurt.

We zitten nu weer in Jepara, en morgen om 10.00 uur vertrekken wij opnieuw naar Semarang, met de minibus. Deze stad hadden wij al bezocht, voordat we naar Jepara gingen,  maar we moeten weer terug om op dinsdag vandaar uit de trein te kunnen nemen naar Jakarta. Hier zullen wij 2 nachten verblijven in een hotel dicht bij het huis waar ik ben geboren. We hopen natuurlijk dat we het kunnen vinden.  Donderdag a.s. vertrekken wij uit Java. Wij vliegen dan door naar Singapore omdat ons visum verloopt. In Singapore gaan wij een nieuw visum voor 60 dagen aanvragen en dan zetten wij onze reis voort naar Sumatra.

Dus voor nu een hartelijke groet uit een warm maar toch ook af en toe nat Java (vanmiddag de eerste stevige, maar korte bui meegemaakt).

Hetty en Tjeerd

1. Hans:
    22 oktober 2011
    hallo Hetty en Tjeerd,
    Bedankt voor jullie mooie reisverslag en leuke foto's. Het is af en toe net of we erbij zijn, zo wordt het verteld. Hier alles goed. Lekker koud en zonnig weer. Ok we spreken elkaar zo snel mogelijk weer.

Groetjes,
    H @ H
  2. Jan Henk & Inèz:
    23 oktober 2011
    Hallo Tjeerd & Hetty,
    Ik weet niet wie van jullie de reisverslagen altijd schrijft, maar mijn complimenten. Boeiend en lekker vlot te lezen. Hebben jullie in Japara nog mooi houtsnijwerk gekocht van dat lekkere geurend Japarahout? Heb van jullie 8e verslag begrepen dat jullie niet meer naar Bali terugkeren. Jammer voor ons, want dat betekent dat jullie geen kijkje meer kunnen nemen bij het schooltje voor geestelijk gehandicapte kinderen in Amed waarover ik jullie schreef (reactie op jullie 7e reisverslag). Ik kon 't jullie niet eerder vragen omdat ik nog op zoek was naar nadere adresgegevens van dat schooltje. Het is niet anders. Geniet lekker verder van jullie vakantie.
    Groetjes van
    Jan Henk & Inèz
  3. Jeannearie:
    23 oktober 2011
    Hoi Tjeerd en Hetty,
    Hartstikke leuk reisverslag en hele mooie foto's. Het ziet er allemaal geweldig uit. Ik hoop voor je dat je je geboortehuis terug kunt vinden. Dat zou toch wel heel bijzonder zijn.
    Hier alles goed op Bali met de bouw van het huisje van Kadek gaat alles goed. We houden het in de gaten.
    Wanneer kwamen jullie weer terug naar Bali?
    Maar....ga ondertussen eerst nog maar heerlijk samen genieten van alles wat jullie nog op je reis tegenkomt.
    Groetjes van Arie en Jeanne uit Bali en ja......wij hebben hier ook de 1e tropische buien al gehad.