13de Reisverslag: huis van Kadek, Lovina en Ubud

23 december 2011 - Ubud, Indonesië

Op onze rit van Sanur naar Lovina, samen met Ruttien en Hester, kwamen we langs Pancasari, waar de stichting ook een aantal kinderen sponsort; één van hen is Kadek, een meisje van 15 jaar. In September woonden Kadek en haar moeder nog in een armoedig krotje, gemaakt van wat planken,  provisorisch zeil en halve golfplaten, achter in de tuin bij familie. En hoewel onze stichting zich in principe niet met het (laten) bouwen van huizen bezighoudt, werd Tjeerd dermate getroffen door de hopeloze situatie van dit sponsorkind, dat hij toch maar in actie is gekomen. En hij vond dermate veel weerklank bij onze contacten en sponsors, dat het benodigde bedrag van ca. 2500 Euro voor een prima huisje van 5x4 meter (huiskamer, twee slaapkamers en keukentje) er kwam! Onder het toeziend oog van Arie en Jeanne, een Nederlands echtpaar dat al jaren hier woont en een hotel runt in Lovina, kwam op de plaats van het krotje een stevig stenen huisje op een verhoging. En snel, mede ook dankzij de inspanningen van de ‘’bouwmeester’’, een oom van Kadek. Op 14 december zijn we op bezoek geweest, en hebben natuurlijk foto’s genomen, van een blije, maar ook wat verlegen Kadek en haar moeder. Op een paar kleine details na, is het huisje klaar en moeder en dochter wonen er al een aantal weken. Gelukkig maar, want de regentijd is inmiddels begonnen. Namens Kadek en haar moeder, bedanken we bij deze alle gulle gevers!

In Lovina verbleven we dit keer niet in ons ‘’vaste’’ hotel “Villa Jaya’’, maar in het huisje van Gertjan en Els, een Nederlands echtpaar dat hier al jaren komt. Enkele jaren geleden hebben ze een huis gekocht voor een jong Balinees gezin, en later in de achtertuin een nieuw knus onderkomen gebouwd, waar ze zelf verblijven als ze hier zijn. En als ze hier niet zijn, kan het worden gehuurd. Het is echt heel leuk om zo bij deze Balinese familie te wonen (Putu en Komang, met hun twee kinderen Putu en Kadek). Komang en Putu spreken zelf goed Engels, en zijn dus ook een bron van informatie over wat te doen in Lovina of hoe het leven zo is op Bali. Dochter Putu wordt overigens ook gesponsord via de stichting. Met twee fietsen voor de deur, waren we ook lekker mobiel.  Mochten mensen geinteresseerd zijn om dit te huren, de website is: www.vakantie-bali.nl

Hoewel Tjeerd het meeste werk voor de Stichting hier al in september had gedaan, was er toch nog wel wat te doen. We konden nog 7 nieuwe kinderen aannemen b.v., hebben een laptop voor de school in Anturan gekocht, en nog een paar kinderen thuis opgezocht, waaronder de jongen die door Hetty’s moeder wordt gesponsord (ze vroegen nog waarom je er niet bij was dit keer mams, en je krijgt de hartelijke groeten van Kadek).

Verder was het een rustige week. Nog één dag met de auto (Komang achter het stuur) erop uit naar de warmwater bronnen van Banjar en een grote en mooie boeddhistische tempel.  En natuurlijk de onvermijdelijke boottocht naar de dolfijnen, vertrek om zes uur ’s ochtends.  We zagen al snel heel veel dolfijnen, waaronder schattige kleintjes, en dat was maar goed ook, want het begon te regenen.

Na het afscheid van Putu, Komang c.s. stapten we weer in de auto, naar Ubud. Onderweg nog weer een mooie tempel (aan het Bratan meer), en mooie botanische tuin bezocht. En toen was het weer thuiskomen in Ubud, waar het verbazingwekkend rustig is, gezien feit dat het bijna Kerst is en dan loopt het hier toch vaak wel vol(ler). Wij zijn inmiddels wel gepokt en gemazeld wat betreft Ubud, en hebben hier veel gezien, maar Ruttien en Hester kijken hun ogen uit. Hotel Puri Dalem is ook heerlijk rustig, we zijn bijna de enige gasten. Gisteren Linda ontmoet, een vriendin van Hetty die ook een paar dagen in Ubud verblijft.  Morgen is het Kerstavond, maar we hebben zelf nog niet echt een Kerstgevoel. Draaien af en toe maar eens een Kerstliedje op de computer om een kerstsfeer te creeëren. Wij wensen in elk geval al onze lezers hele fijne Kerstdagen en de allerbeste wensen voor het nieuwe jaar, ofwel:

Selamat Hari Natal                Selamat Tahun Baru

Tjeerd en Hetty

1. Niko:
    Hoi Hetty, Tjeerd,
    Gefeliciteerd met de 100e!!!
    Zat net ook even te kijken naar dat huisje in de achtertuin: toch wel leuk om ook eens een weekje naartoe te gaan ;-)
    Mooie nieuwsbrief weer. Hartstikke goed wat jullie daar allemaal doen. Die foto van het 'klasje': prachtig mooi. Weer maar trots (mag best beetje hoor).
    Al bijna klaar voor Australië??
    xxxx
    Niko
  2. Harm&Marion:
    Hoi Tjeerd en Hetty,
    Goed werk met de Stichting!!
    Geniet nog van de vakantie en breng de groeten van ons over aan de familie in Australië. Prettige kerstdagen en een goed uiteinde van 2011 en een super 2012 gewenst,

Groetjes Harm@Marion
  3. Jeanne:
    Selamat hari Natal dan Tahun Baru

salam manis
    Jeanne Ham
  4. Ans de Vijlder-Hennephof:
    Hoi Tjeerd en Hetty,

Fijn dat er zo veel nieuwe kinderen geholpen kunnen worden.
    Het huisje van Kadek ziet er goed uit. Is het gelukt om de vloer en de keuken te betegelen?
    We wensen jullie hele fijne feestdagen en een goed en reislustig 2012.

groeten uit een raar Nederland
    (de narcissen staan al in bloei en de magnoliabloemen staan op het punt om open te springen)
    Hans en Ans
  5. Jolanda:
    23 december 2011
    Wat heerlijk om dit allemaal te lezen, lekker ontspannend en de leuke dingen die jullie allemaal doen :)
    Ik ben wel een beetje jaloers op jullie. Geniet er maar lekker van, fijne kerstdagen en een goed nieuwjaarswisseling. We zullen ook jullie denken.
    Groetjes Jolanda
  6. Hans:
    25 december 2011
    Hallo Tjeerd en Hetty,

Het weer een mooi verhaal geworden. Ook de nieuwsbrief zag er mooi uit.

H @ H
  7. Deborah:
    27 december 2011
    Heerlijke verhalen weer! Kerst voelt toch niet als kerst met zulke temperaturen he. Maarja, je kunt niet alles hebben natuurlijk :-).

Super dat het zo goed gaat met de sponsoring: het houdt jullie goed bezig. Veel plezier & succes met de voorbereidingen voor Australie!