Laatste reisverslag uit Maleisië

17 maart 2012

Beste mensen,

Hier zit ik dan weer in Mijdrecht na een reis van 5 maanden en 2 weken. Op het moment van vertrek denk je wel: heeeerlijk ik ga een reis maken van 6 maanden, en zie hier, het zit er alweer op. De tijd is voor ons omgevlogen, en wat hebben we veel gezien, meegemaakt, mensen ontmoet en wat is de wereld mooi. Het mooie van reizen is wel dat je alles veel meer gaat waarderen. Als ik kijk wat we hier in Nederland hebben en kunnen doen, en je zet dat af naar de levensstandaard in andere landen, dan mogen wij niet klagen, en dat doen wij dus ook niet meer. Maar even terugkomend op het reisverslag dat ik zou schrijven omdat Hetty in Maleisië eind januari al afscheid had genomen van jullie, komt dus nu mijn laatste verslag.

Toen Hetty eind januari naar huis vloog, ben ik de volgende dag naar Malakka gereisd. Dit is een oude stad met veel historie van de Nederlanders en Portugezen uit de jaren 1600 die hier lange tijd heersers waren. Er staan nog veel oude gebouwen en gedeeltes van oude forten die gebouwd zijn door de VOC. Hier heb ik ook het museum bezocht waar veel te zien was uit deze periode. Door de stad loopt de Malakka rivier en men heeft daarlangs een mooie promonade gebouwd. Na 4 dagen ben ik door gereisd naar Port Dickson. Dat was geen succes, want er was niet veel te doen, en ik had niet echt een leuk hotel. Na 3 nachten ben ik daar weer weggegaan en heb nog een aantal dagen in Kuala Lumpur rondgelopen. Ik ben toen doorgevlogen naar Langkawi;  een heel mooi eiland in het noorden van Maleisië. Het grootste probleem voor mij was eigenlijk wel dat ik Hetty miste. Als je 4 maanden met elkaar op reis bent geweest en je bent plotseling alleen, dan is er niet veel meer aan. Om een lang verhaal kort te maken,  besloot ik toen toch maar om eerder naar huis te gaan.

Gelukkig was het ticket snel omgeboekt en nu ben ik dus alweer een paar weken thuis.Ik ben erg blij dat alles op onze reis goed is gegaan en dat we geen gekke dingen hebben meegemaakt. In totaal hebben Hetty en ik ongeveer 40.000 km afgelegd, incl. de heen- en terugvlucht natuurlijk.

We zijn dankbaar dat we nu 100 kinderen in onze stichting hebben ingeschreven, en hopelijk komen er dit jaar weer een aantal bij.

Rest mij niet anders dan iedereen te bedanken voor de gezellige reacties hier op reislogger en via onze email adressen.

Met vriendelijke groet,

Tjeerd

1. Jan:
    22 maart 2012
    Fijn dat jullie er weer zijn Tjeerd en Hetty. Verhalen lezen is leuk maar er naar luisteren vaak nog veel leuker.
  2. yvonne en ton:
    24 maart 2012
    Tjeerd en Hetty,we hebben met plezier jullie belevenissen gelezen.Veilig terug te zijn zal ook fijn zijn.Geniet van de lente! Ton en Yvonne.