Terug naar Heredia

4 maart 2014 - Heredia, Costa Rica

Onze bus terug naar San Jose vertrekt om 13 uur, dus we kunnen rustig aan doen deze  vrijdagochtend. Nog een laatste lekkere lunch aan het strand, en dan naar de bushalte. Tegen half vijf zijn we weer in San Jose en nemen een taxi naar het huis van Hannia. We hadden blijkbaar geen slechter tijdstip kunnen kiezen, het is heel erg druk. Vrijdagmiddag, vijf uur (hora pica), en ook nog eens de laatste dag van de maand. Dat is namelijk betaaldag voor velen hier, en dat betekent: shoppen of erop uitgaan! We zijn dus behoorlijk moe als we weer "thuis" zijn. En ik ben aardig verkouden aan het worden (waarschijnlijk van de busreizen, met open raampjes en wind en zo). Dus maar eens een rustig weekend in Heredia. We aarzelen nog even over de trip naar Tortuguero, dat zouden we zondag gaan doen. Wel op een bijzondere manier: met Julio, een goede kennis van Clemens, die aan de UNA werkt (Clemens dan) en waarmee ze samenwerken in ondezoeksprojecten in de regio. Dat zou dan niet het reguliere toeristenuitje worden, en dat trekt ons wel. Maar zondag is iets te snel, we willen liever eerst wat uitrusten. Zaterdag met Hannia op pad Heredia in, lekker gegeten op de markt, en boodschappen gedaan o.a. voor het avondeten. We zijn met z'n drietjes nu, de rest van de huisgenoten is op stap. De volgende dag vertrekken we voor een bezoek aan de vulkaan Poas, met een mooi, groot kratermeer. Het is een prachtige dag, dus dat belooft wat. Als we daar aankomen echter, komen we al snel in een lange file te staan. Het is of veel te druk, of het is tijdelijk gesloten vanwege gevaar voor (lichte) uitbarstingen. Een aantal dagen was er ook al wat gerommel, dus waarschijnlijk zijn ze extra voorzichtig. Verder wel een mooie rit door bergachtig gebied, met bezoek aan watervallen de la Paz. Onderweg geluncht in een leuk restaurantje, waar de kolobries vlak voor onze neus heen en weer vliegen. Thuisgekomen zijn Lena en Gerson er ook weer, en eten we met z'n allen een lekker soepje. Maandag gaan we naar Cahuita, waar we voor 1 nacht een hotel hebben geboekt. We willen een aantal dagen aan de Caribische kust blijven, en dan op de terugweg naar San Jose de trip naar Tortuguero doen. Daar kun je overigens niet over de weg komen, maar - net als naar Drake Bay - alleen met de boot. Of met het vliegtuig, maar dat is ons iets te prijzig. Bovendien is het een mooie boottocht (heb ik twee keer eerder gedaan), met veel te zien onderweg.

1. Hans:
    5 maart 2014
    Jullie moeten wel een uithoudingsvermogen hebben om al dat moois te gaan bekijken. Wel een fantastische reis hoor! Groetjes H en H