Aankomst Costa Rica

21 februari 2014 - Heredia, Costa Rica

Gisteren rond het middaguur vertrokken wij uit ons hotel in New York, in de stromende regen,met de shuttle bus terug naar het JFK airport. Dit keer ging het vlotjes door de douane, en met alleen onze handbagage waren we snel bij de gate. Met enige vertraging vertrokken wij, en om 21.00 uur landden we in CR. Als een speer gingen we door de douane; er was op dat moment geen ander vliegtuig geland en er waren wel 20 hokjes open. En ja, daar stond Hannia ons op te wachten. Heerlijk om weer terug te zijn (voor mij dan) in Costa Rica; de eerste keer was in 1995 en de laatste keer in 2007 toen ik regelmatig naar CR "moest" voor mijn werk (samenwerking UU en de Universidad nacional de Costa Rica, UNA), We logeren de eerste twee nachten bij Hannia, een goede vriendin die op de UNA werkt. De volgende dag maakt ze voor ons speciaal gallo pinto als ontbijt, rijst met zwarte bonen, en eieren, typisch CR en ja, echt heel lekker, ook voor het ontbijt! Hannia verhuurt regelmatig kamers aan buitenlandse studenten die een tijdje aan de UNA verblijven, en we ontmoeten zo Lindsay uit de US, Elena uit Duitsland en haar nederlandse vriend Gerson. Hannia gaat naar haar werk en wij gaan even later met de bus naar Heredia. Wij lopen daar wat rond, en gaan een kerk in, maar er zijn niet zoveel bezienswaardigheden hier. Het is heerlijk weer, blauwe lucht en veel zon (sunblock vergeten,  en dat is later wel te zien...). Tegen 12 uur gaan we naar het rectoraat van de UNA, waar Hannia werkt. We zitten te wachten op haar als de huidige rectora, Sandra Leon, langs komt. Ik ken haar nog wel van vroeger, maar vaag, en toen was ze nog geen rector. Tot mijn verbazing herkent ze me direct en we babbelen even. Na de lunch met Hannia, gaan we naar de biblitotheek van de UNA, waar om twee uur een kleine ceremonie is om de opening van de master in Tropical Beekeeping in Central America bij te wonen. De universiteit Utrecht heeft lange tijd een intensieve samenwerking met de UNA gehad op dit gebied, en heeft veel bijgedragen aan de totstandkoming van deze opleiding en het trainen van staf van het instituut dat deze master geeft. Zo is de huidige directeur, Rafael Calderon, een jaar of vijf geleden gepromoveerd in Utrecht, en vroeg mij destijds als paranimf. Het was een leuk weerzien met hem en een aantal andere mensen die ik ook goed ken van mijn eerdere bezoeken. s'Avonds hebben we nog een gezellig en geanimeerd dinner (sopa negra) met Hannia en de overige huisgenoten. Inmiddels hebben we ook - met hulp van onze lieve gastvrouw - een hotelletje geboekt voor de komende twee nachten, en de taxi geregeld (Jonathan, goede kennis van hannia)  die ons morgenochtend om half negen komt ophalen om ons weg te brengen naar het busstation in San Jose.

Ontspannen aan de kust
Het is nu vrijdagmiddag, vijf uur, en we liggen uit te rusten in onze cabina in Uvita, aan de westkust van CR.  Een lange busreis van bijna 4 uur, redelijk confortabel, en een korte taxirit, bracht ons naar dit rustig gelegen hotelletje, op steenworp afstand van een nationaal (marine) park. Op aanraden van - je raadt het al - Hannia. Heerlijk plekje, waar we twee nachten hebben geboekt. Net even een korte wandeling gemaakt naar het strand, prachtige plek. Een toer geboekt voor morgen, met een boot door het natuurgebied, dolphin watching en met een beetje geluk zien wij ook walvissen. Verder nu lekker uitrusten, beetje lezen en internetten, want er is gelukkig ook wifi hier!

In Nederland is het nu al de 22ste, en dat betekent dat Pieter (zoon Tjeerd) weer een jaartje ouder is geworden. Vanuit Costa Rica onze gelukwensen.

1. Hans:
    23 februari 2014
    Hallo Hetty en Tjeerd, weer een gezellig reisverslag ontvangen en we wensen jullie nog hele fijne dagen toe met veel zon.Hier is het bijna Lente , morgen wordt het ongev.12 graden .Nog veel nog veel mooie dagen gewenst door in CR.
  2. Irene:
    11 maart 2014
    gallo pinto: heerlijk!
    (Lees deze mail nu pas, volgens mij zijn jullie nu onderweg of net thuis ;-)